Αίτια και
εκλυτικοί
παράγοντες
της ημικρανίας

Αν και τα ακριβή αίτια της ημικρανίας δεν είναι γνωστά, θεωρείται ότι για την ανάπτυξη της πάθησης ευθύνονται αλλαγές στις χημικές ουσίες και τους νευρώνες του εγκεφάλου. 1

Όσο διαρκούν οι κρίσεις ημικρανίας, οι αλλαγές αυτές  γίνονται αντιληπτές ως μια αίσθηση που μπορεί να είναι πολύ τρομακτική. Προδιαθεσικοί παράγοντες για την εμφάνιση των ημικρανικών κρίσεων θεωρούνται:1-3

  • Η ηλικία: Η ημικρανία συχνά εμφανίζεται στο τέλος της εφηβείας και κατά κύριο λόγο προσβάλλει άτομα 25-55 ετών
  • Τα γονίδια: Εάν έχετε οικογενειακό ιστορικό ημικρανίας, αυξάνεται ο κίνδυνος να εκδηλώσετε κι εσείς τη νόσο.
  • Το φύλο: Οι γυναίκες έχουν έως και τις τριπλάσιες πιθανότητες να υποφέρουν από ημικρανία σε σχέση με τους άντρες

Τι μπορεί
να
πυροδοτήσει
μια κρίση
ημικρανίας;

Μια κρίση ημικρανίας μπορεί να πυροδοτηθεί από οτιδήποτε, από μια αλλαγή στον καιρό έως μια αντίδραση σε ένα φαγητό.4 Aν και οι εκλυτικοί παράγοντες της ημικρανίας διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο, οι πιο συνηθισμένοι είναι:
Άνοιγμα όλων / Κλείσιμο όλων

Το στρες 

Το σωματικό στρες μπορεί να προκαλέσει ημικρανία σε ορισμένους ανθρώπους. Η υπερβολική καταπόνηση του οργανισμού σας ή η έντονη φυσική δραστηριότητα, ειδικά εάν δεν είστε συνηθισμένοι σε αυτήν, αποτελούν αιτίες σωματικού στρες.4

Τα έντονα συναισθήματα, όπως ο ενθουσιασμός, το άγχος, αλλά και η  συναισθηματική ένταση ή η θλίψη, πιθανόν να πυροδοτήσουν την εκδήλωση μιας ημικρανικής κρίσης.

Ο ύπνος 

Οι συνήθειες του ύπνου σας μπορεί να επηρεάζουν τις ημικρανίες σας. Οι αλλαγές στις συνήθειες του ύπνου και ο διακεκομμένος ύπνος μπορεί να αυξήσουν τη συχνότητα εμφάνισης κρίσεων. Ο καλός βραδινός ύπνος είναι εξαιρετικά σημαντικός, καθώς ο υπερβολικός ή ο ελάχιστος ύπνος θα μπορούσε να προκαλέσει κρίσεις ημικρανίας.4 Θα μπορούσατε να περιορίσετε την επίδραση του ύπνου ως πιθανού εκλυτικού παράγοντα προγραμματίζοντας καλύτερα τις μετακινήσεις σας, αποφεύγοντας να εργάζεστε ασυνήθιστες ώρες ή αποφεύγοντας να κοιμάστε μέχρι αργά το Σαββατοκύριακο.

Τροφές και διατροφή  

Δυστυχώς, στις τροφές που πυροδοτούν την ημικρανία περιλαμβάνονται ορισμένες που αρέσουν πολύ στους περισσότερους από εμάς, όπως η σοκολάτα, το τυρί και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα εσπεριδοειδή και τα θαλασσινά. 5,6 Αν υποφέρετε από ημικρανία, ίσως θα ήταν καλό να αποφεύγετε πρόσθετα τροφίμων, όπως η ασπαρτάμη και το γλουταμινικό μονονάτριο (MSG), καθώς μπορεί να αποτελέσουν εκλυτικούς παράγοντες.6 Ποτά όπως η καφεΐνη και το αλκοόλ ανήκουν επίσης στους γνωστούς εκλυτικούς παράγοντες της ημικρανίας.5

Μπορεί να μην θέλετε να φάτε ή να πιείτε κάτι όταν έχετε πονοκέφαλο, αλλά μην ξεχνάτε ότι η αφυδάτωση και τα χαμηλά επίπεδα σακχάρου αίματος μπορούν να προκαλέσουν ημικρανία.5 Συνεπώς, απλά φροντίστε τον εαυτό σας και προσπαθήστε να λαμβάνετε μικρά, συχνά γεύματα και να πίνετε υγρά.

Αισθητηριακά ερεθίσματα  

Οτιδήποτε επηρεάζει τις αισθήσεις σας, την αφή, την όσφρηση, τη γεύση, την όραση και την ακοή, αποτελεί αισθητηριακό ερέθισμα. Μια κρίση ημικρανίας μπορεί να πυροδοτηθεί από πληθώρα διαφορετικών αισθητηριακών ερεθισμάτων, όπως:5

  • Έντονα φώτα
  • Δυνατοί ήχοι
  • Έντονες οσμές
  • Φώτα που αναβοσβήνουν

Περιβαλλοντικοί παράγοντες  

Εκτός από τα αισθητηριακά ερεθίσματα, υπάρχουν και περιβαλλοντικοί παράγοντες που μπορεί να πυροδοτήσουν μια κρίση ημικρανίας, όπως:5

  • Η αλλαγή του καιρού/κλίματος
  • Η αποπνικτική ατμόσφαιρα ή ατμόσφαιρα με καπνό

Φάρμακα 

Ορισμένα φάρμακα μπορεί να λειτουργήσουν ως εκλυτικοί παράγοντες, όπως για παράδειγμα:7

  • Ορισμένα υπναγωγά χάπια
  • Ορισμένα αντισυλληπτικά χάπια
  • Οι θεραπείες ορμονικής υποκατάστασης

Τα οιστρογόνα και η προγεστερόνη είναι σημαντικοί εκλυτικοί παράγοντες για τις γυναίκες. Ορισμένες γυναίκες είναι πιο ευαίσθητες στις διακυμάνσεις αυτών των ορμονών κατά τη διάρκεια του κύκλου τους, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει την ημικρανία τους.8 Όπως ισχύει για όλα τα φάρμακα, θα ήταν καλό να συζητήσετε με τον γιατρό σας για τους καλύτερους δυνατούς τρόπους που θα σας βοηθούσαν να διαχειριστείτε την ημικρανία σας, ειδικά αν ακολουθείτε κάποια ορμονοθεραπεία ή λαμβάνετε αντισυλληπτικά χάπια.

Εντοπίστε
τους
εκλυτικούς
παράγοντες
της ημικρανίας
σας

Οι εκλυτικοί παράγοντες είναι διαφορετικοί για κάθε άτομο και δεν είναι πάντα εύκολο να εντοπιστούν. O ίδιος εκλυτικός παράγοντας μπορεί να μην οδηγεί πάντα σε ημικρανία και οι κρίσεις μπορεί να προκαλούνται από έναν συνδυασμό παραγόντων.5

Στην αρχή μπορεί να είναι δύσκολο να καταλάβετε ποιοι εκλυτικοί παράγοντες σας προκαλούν τις κρίσεις ημικρανίας, ειδικά αν εμπλέκονται περισσότεροι από ένας.5  Όταν συνδυάζετε πολυάσχολη εργασία και κοινωνική ζωή με άλλους επιβαρυντικούς παράγοντες, όπως η έμμηνος ρύση και οι αλλαγές στο περιβάλλον, ίσως δυσκολεύεστε να προσδιορίσετε τον κύριο εκλυτικό παράγοντα για την ημικρανία σας. Έαν διαθέτετε, όμως, τα κατάλληλα εργαλεία, μπορείτε πιο εύκολα να εντοπίσετε τους παράγοντες που προκαλούν ημικρανία.

  1. NHS Choices.Migraine.
    http://www.nhs.uk/conditions/migraine/Pages/Introduction.aspx [Last Accessed: April 2019]
  2. The Migraine Trust.Facts and Figures
    https://www.migrainetrust.org/about-migraine/migraine-what-is-it/facts-figures/ [Last Accessed: April 2019]
  3. Lipton et al. Migraine: Epidemiology, Impact, and Risk Factors for Progression. Headache 2005; 45: S3-S13
  4. The Migraine Trust. Common Triggers
    https://www.migrainetrust.org/about-migraine/trigger-factors/common-triggers/ [Last Accessed: April 2019]
  5. Migraine Action. Triggers. http://www.migraine.org.uk/information/triggers [Last Accessed: April 2019]
  1. Migraine. Migraine triggers: food and drinks.
    https://migraine.com/migraine-triggers/food-and-drinks/ [Last accessed April 2019]
  2. NHS Choices. Migraine Causes.
    http://www.nhs.uk/Conditions/Migraine/Pages/Causes.aspx [Last accessed April 2019]
  3. The Migraine Trust. Migraine and the contraceptive pill.
    https://www.migrainetrust.org/living-with-migraine/coping-managing/contraceptive-pill/ [Last Accessed: April 2019]
  4. The Migraine Trust. Keeping a migraine diary.
    https://www.migrainetrust.org/living-with-migraine/coping-managing/keeping-a-migraine-diary/ [Last Accessed: April 2019]

ΠIΣΩ ΣΤΗΝ ΑΡXH